Jídelníček podle Novaka Djokoviče. Poznáš ho?

Srbský tenista patří mezi nejuznávanější sportovce světa. Ve své tenisové kariéře vyhrál vše, co se vyhrát dalo. Ano, technika, psychika, inteligence, ale také platí, že téměř 70% výkonu a vzezření každého z nás závisí na stravě. Pojďme se podívat na Djokovičův recept.

Úvodem je třeba říci, že každý z nás je velmi individuální a to co funguje jednomu, nemusí druhému. Takže i Djokovičem plán platí zejména pro něj a sportovce, kteří trénují několikrát denně a mají opravdu náročný tréninkový plán. No základní pravidla jsou adaptovatelné pro všechny.

Základ Djokovičově diety je totálně vysazení lepku, či lepku. Gluten je z fyzikálního hlediska lepkavá hmota (vyrábí se z něj např. Lepidlo na papír), kterou nedokážeme strávit navzdory jakékoliv předchozí úpravě potravin – mechanické, tepelné, či biochemické (fermentace).

Pojídáním velkého množství obilovin se do tenkého střeva spolu s další potravou dostává velké množství lepku, který se lepí na stěny tenkého střeva a komplikuje proces trávení. Takže opravdu nepotřebná věc pro náš výkon.

Základní principy Djokovičově diety si popíšeme v následujících 8 bodech.

1. Pij vodu hned z rána

Po dlouhé noci, plné vydatného spánku, je naše tělo dehydrované. Proto velmi potěší 2-3 sklenice vody pokojové teploty. Pokud si do něj večer přidáte citrón, ten vytáhne bakterie z vody a zničí. Když je ráno vypijeme, dostaneme do střeva vlastně proti látku.

Rovněž si dá Novak doušek čerstvého černého či zeleného čaje. Ten nakopne náš organismus podobně jako káva. Milovníci čaje tvrdí, že ještě více, protože katechiny nakopnou spalování tuků a kofein se uvolňuje do těla postupně.

2. Dej si lžíci medu

No jak říká Nole, “dávám si dvě lžíce medu každý den. Někdo si řekne, je to cukr. A náš cukr potřebuje i cukr. Zejména pokud mám během dne náročné dvoj fázové tréninky či dlouhý zápas. “Pro běžného jedince, což nemá takový náročný den jako Novak, stačí i lžíce medu, například před spaním. Vše zapít kefírem či mlékem. Uklidní, pomůže zregenerovat a lépe se po něm spí.

3. Ranní miska pro sílu

Djokovič okamžitě po probuzení začíná den lehkým strečinkem nebo cvičením s vlastní váhou. Po něm přichází na řadu ranní rituál. Miska plná zdravých tuků, anitoxidantů, vlákniny a sacharidů. Namíchat si ji i ty, velmi jednoduše. Vlákninu získáš z jablečné vlákniny, ovesných otrub, dobré tuky z hrsti mandlí, kokosu, vlašských ořechů či lískových oříšků, kokosového oleje i domácího másla.

Antioxidanty z borůvek a jiného lesního ovoce. Celé si to Nole zalévá kokosovým či mandlovým mlékem. Ale jde to i vařící vodou či plnotučným smetanovým jogurtem. Vláknina zlepší naše trávení, tuky poskytnou energii na celé dopoledne a trošku sacharidů posílí před náročným tréninkovým dnem.

4. Pokud jsme ještě hladoví

Djokovič má opravdu neuvěřitelný výdej energie během celého dne. A pokud to něj dolehne ještě kolem oběda či nedej bože před ním, sahá po rychlé záchraně. Proteinový shake zda jeho oblíbenou avokádo. To si klidně Rozmixuj se špetkou mořské soli, olivovým olejem a vše pěkně smíchej na pomazánku. Mrkev či okurka do ruky a můžeš vyjídat jako Djokovič.

5. K obědu těstoviny

Djokovič si dává k obědu obvykle menší talíř těstovin, samozřejmě bezlepkových. Zdroj například QUIONES či pohanka. K ním si přibalí tuňáka, velkou porci zeleniny a olivový olej. Právě olej a zelenina zabrání zvýšení inzulínu z těstovin a zpomalí ukládání cukrů do tukových zásob.

Platí totiž, že nadměrná konzumace sacharidů, důležitých pro okamžitou energii, způsobuje jejich nevyužití a následné ukládání. Pro pány do spodního břicha, pro dámy do oblasti boků. Sacharidy jsou totiž rychlé palivo, které zvednou naši energii, ale velmi rychle padnou “zpět”. Jak znáš nával únavy po jídle, to je proto, že Ti klesl cukr z krve a přišla “stěna”.

6. Pij pokud trénuješ

Nole si dává během tréninku nápoj plný vitamínů, minerálů a elektrolytů. Nezatíží to jeho tělo a žaludek a umožní mu tělo hydratovat, zejména během vlhkých a teplých dní.

Jelikož první Grand Slam v roce je v Austrálii, případně francouzský French Open před letem, na pitný režim si dává velký pozor. Nám “smrtelníkům” stačí i čistá voda, která nás hydratuje a doplňuje tekutiny, které ztrácíme. Vhodné jsou minerály typu zinek, magnézium či kalcium. Zabraňují totiž křečím.

Jedna z nejdůležitějších věcí po těžkém tréninku je proteinový nápoj. Obecně proteiny podporují růst a regeneraci svalů. A právě Syrovátkový izolát má nejlepší vstřebatelnost. Samozřejmě, tvaroh či kuřecí prsa jsou skvělý zdroj bílkovin, ale jejich přímá vstřebatelnost není tak rychlá jako z nápoje.

Po velmi náročném dni ne já na škodu přijmout jeden nápoj i 30 minut před spaním, třeba s mlékem či kefírem. Lepší je zvolit ten s pomalejším uvolňováním. Dodává nám živiny během celé noci.

7. Během dlouhých zápasů rychlé cukry

Tak to totiž řeší Djokovič. Ale jak jsme si řekli v úvodu, to co platí na Djoko, nemusí pro Tebe. Sacharidy jsou okamžitý zdroj energie, tuky dlouhodobý. Proto si Nole během pět setů bitvy ve finále Grand Slámu dává datle, banán či lžíci medu. Vše doplňuje velkým množstvím vody. Občas v ní rozmíchá i power gely s kafein.

8. Na večeři hodně proteinu

Máš za sebou náročný den, že? Dva tréninky a možná i zápas. Případně pro pracujícího, ranní běh, sezení v robotu a potom crossfit trénink s množstvím mrtvých tahů či dřepů. Tak si dopřej regeneraci. Nole to dělá formou vysoko-bílkovinného jídla. To získáš z masa jako kuřecí, rybí či červené. Vegetariáni z vajec, luštěnin či zkrátka protein nápoje.

K tomu restovaná zelenina, plátek sýra či brynzy. Jak říká Djoko, “čím je jídlo blíže přírodě a původnímu stavu, tím lépe.” Takže co nejméně zpracovaných potravin, rafinovaných tuků a smažených “chuťovek”.

Jak dodává Nole, toto není pouze změna jídelníčku, je to změna životního stylu. K lepšímu, svěžejšímu a výkonnějšímu já. Strava je ale velmi komplexní téma a toto jsou jen základy. Navíc z jídelníčku tenisové hvězdy Novaka Djokoviče. Dělaného jemu na míru, protože má intoleranci na lepek. Dokonce o tom celém napsal i knihu.

Instagram did not return a 200.